Sąd Rejonowy w Chorzowie

Biuro Obsługi Interesanta

Biuro Obsługi Interesanta znajduje się przy wejściu głównym do Sądu.

Godziny przyjęć interesantów:

  • poniedziałek: 8:00 – 18:00
  • wtorek-piątek: 8:00 – 15:00

tel. 32 / 349-94-45
fax 32 / 349-94-21

e-mail:

Regulamin Biura Obsługi Interesanta

W Biurze Obsługi Interesanta można uzyskać informacje dotyczące wzorów formularzy składanych do wydziałów Sądu, informacje dotyczące określonych procedur w postępowaniach prowadzonych przez wydziały oraz niektóre informacje o toku postępowania w sprawach.

Pracownicy Biura Obsługi Interesanta kierują również zainteresowanych do określonych wydziałów Sądu, zgodnych z trybem i procedurą załatwiania spraw. 

Z dniem 1 stycznia 2018 r. w Sądzie Rejonowym w Chorzowie do obsługi interesantów wykorzystuje się system kolejkowy.

Właściwość rzeczowa:

Do zadań Biura Obsługi Interesanta w Sądzie Rejonowym należy w szczególności:

  • informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu, kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych, przesłankach ustanowienia obrońcy,
  • adwokata lub radcy prawnego z urzędu, rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia, o terminach i miejscach rozpraw
  • udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i niektórych instytucji pozasądowych
  • udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych
  • informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, podawanie numerów telefonów i godzin urzędowania oraz adresów innych sądów, kierowanie do właściwych sal rozpraw

Zasady udzielania informacji stronom:

Pracownicy Biura Obsługi Interesanta mogą:Pracownicy Biura Obsługi Interesanta nie mogą:
  • informować o właściwości wydziałów funkcjonujących w Sądzie Rejonowym w Chorzowie,
  • udzielić informacji o rodzaju spraw rozpoznawanych w Sądzie Rejonowym w Chorzowie,
  • udzielić podstawowych informacji dot. wszczęcia postępowania (procedury według norm kodeksowych),
  • wskazać jakie dokumenty należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu,
  • udzielić informacji dot. sposobu ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych,
  • udzielić informacji dot. sposobu ubiegania się o przyznanie pełnomocnika z urzędu,
  • informować o wysokości opłat sądowych i kancelaryjnych, sposobach ich uiszczania oraz o numerach kont, na które należy uiścić należność,
  • informować o rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia,
  • informować o toku postępowania w sprawie na podstawie systemu informatycznego, tj. wskazać sygnaturę sprawy, termin i miejsce rozprawy, datę wydania orzeczenia, dalsze podejmowane w sprawie czynności (dla stron i ich pełnomocników),
  • wskazać adresy siedziby innych sądów, organów i urzędów centralnych,
  • wskazać instytucje udzielające bezpłatne porady prawne.
  • udzielać porad prawnych,
  • doradzać, co jest najlepszym sposobem na rozwiązanie danego problemu,
  • udzielać wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia stanowiska strony przed Sądem w przedmiocie, którego dana sprawa dotyczy,
  • dyktować i sporządzać projektu pisma procesowego,
  • przekazywać danych osobowych stron postępowania,
  • wskazywać i polecać  konkretne nazwiska prawników udzielających porad prawnych,
  • rozmawiać z sędzią na temat tego, co będzie się działo w Twoim przypadku,
  • umożliwiać kontaktu z sędzią prowadzącym Twoją sprawę poza salą sądową,
  • wyjaśniać treści orzeczenia sądowego,
  • interpretować pism sądowych,
  • ponaglać pracowników i sędziów w celu szybszego rozpatrzenia sprawy,
  • wykonywać dla stron zdjęć z akt sprawy ich własnym aparatem.

Zasady udzielania informacji o sprawach sądowych:

Informacje telefoniczne

Zasady udzielania informacji telefonicznych przewidziane są w § 97 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 2015 roku – Regulamin urzędowania sądów powszechnych [Dz.U. z 2015 r., poz. 2316]. Zgodnie z tymi przepisami:

1) Pracownicy sądów pod numerami telefonów wskazanymi jako numery kontaktowe udzielają telefonicznie bez ustalania tożsamości osób telefonujących następujących informacji jawnych o toczących się sprawach:

  • tożsamych z udostępnianymi na wokandzie sądowej; w sytuacji przewidzianej w § 70 ust. 4 ujawnia się dane przeznaczone do zamieszczenia na wokandzie;
  • o terminie i sposobie rozstrzygnięcia sprawy.

Udzielenie powyższych informacji następuje po wskazaniu przez osobę telefonującą sygnatury albo oznaczenia stron lub co najmniej jednego uczestnika postępowania nieprocesowego i przedmiotu sprawy.

Informacji dotyczących spraw, których akta są jawne i powszechnie dostępne, w szczególności dotyczących spraw rozpoznawanych w wydziałach rejestrowych, udziela się bez potrzeby uzyskiwania danych osobowych.

2) Pracownik udzielający informacji powinien przedstawić się osobie telefonującej, podając imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko.

3) Osobie przedstawiającej się jako świadek w danej sprawie udziela się telefonicznie informacji o miejscu i terminie jej przesłuchania, jeżeli skierowano do niej wezwanie do stawiennictwa.

4) Prezes sądu, jeśli warunki techniczne na to pozwalają, może zdecydować o nagrywaniu rozmów telefonicznych kierowanych do sądu.

 

Informacje za pośrednictwem poczty elektronicznej

Zasady udzielania informacji drogą elektroniczną przewidziane są w § 98 – 99 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 grudnia 2015 roku – Regulamin urzędowania sądów powszechnych [Dz.U. z 2015 r., poz. 2316]. Zgodnie z tymi przepisami:

1) Zgodnie z § 98 - Osoba będąca stroną, uczestnikiem postępowania lub ich pełnomocnikiem albo obrońcą, może otrzymać informacje o sprawie, inne niż wskazane w § 97 ust. 1, do których uzyskania uprawniona jest ta osoba, bez konieczności osobistego stawiennictwa w sądzie:

  • gdy złoży do sądu zapytanie skierowane drogą elektroniczną, podpisane za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo też poprzez profil zaufany ePUAP;
  • jeżeli prześle do sądu zapytanie z adresu poczty elektronicznej, który został uprzednio wskazany przez tę osobę osobiście przed sądem albo urzędnikiem sądowym jako adres służący do otrzymywania informacji jawnych o toczących się sprawach, bądź w piśmie procesowym jako adres służący do otrzymywania informacji jawnych o sprawie wskazanej w piśmie.

W zapytaniu należy podać również swoje imię i nazwisko, nazwę sądu oraz sygnaturę akt sprawy. Odpowiedzi udziela się drogą elektroniczną.

Jeżeli wskazanie adresu poczty elektronicznej jako adresu do korespondencji, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, następuje w formie ustnej, osoba odbierająca tę informację sporządza notatkę urzędową stwierdzającą ten fakt, chyba że wskazanie nastąpiło do protokołu posiedzenia lub rozprawy.

Notatkę urzędową włącza się do akt sprawy.

W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi drogą elektroniczną, informuje się o tym osobę kierującą zapytanie.

2) Na zapytania skierowane do sądu drogą elektroniczną, inne niż te, o których mowa w § 98, podpisane:

  • za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu albo też poprzez profil zaufany ePUAP należy udzielić informacji drogą elektroniczną, tak jak na zapytanie złożone drogą pisemną, z podpisem własnoręcznym; § 98 ust. 2 stosuje się;
  • innym rodzajem podpisu elektronicznego, niż określony w pkt 1, należy udzielić informacji w zakresie zgodnym z przepisami § 97 ust. 1-5, chyba że istnieje pewność co do tożsamości osoby zwracającej się z zapytaniem z określonego adresu poczty elektronicznej.

 

Kategoria: Powiązane pliki [ 5 ]
  Nazwa pliku Autor Data Rozmiar
{format} Regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego w budynkach Sądu Rejonowego w Chorzowie
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 65
Sutor Jarosław 2018-06-15 14:29:22 1.37MB
{format} Regulamin bezpieczeństwa i porządku w budynkach Sądu Rejonowego w Chorzowie
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 52
Sutor Jarosław 2018-06-15 14:28:23 0.98MB
{format} Zarządzenie 1/2018 wprowadzające do użytku system kolejkowy
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 89
Sutor Jarosław 2018-05-15 10:40:40 205.35KB
{format} Regulamin Biura Obsługi Interesanta
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 447
Katowice IntraCOM 2013-04-08 00:00:00 69.57KB
{format} Aneks do Regulaminu funkcjonowania Biura Obsługi Interesanta
zobacz: rejestr zmian pliku, ilość pobrań: 189
Sutor Jarosław 2017-12-06 15:00:24 508.96KB

Redakcja strony: Biuro Obsługi Interesanta

  • Podmiot udostępniający informację:Sutor Jarosław
  • Pierwsza publikacja: Sutor Jarosław 2016-07-12 13:13:18
  • Aktualizacja publikacji: Sutor Jarosław 2018-09-12 11:53:23
  • Wytworzenie publikacji: Sutor Jarosław 2018-09-12 11:53:20
  • Zatwierdzenie informacji: Sutor Jarosław 2018-09-12 11:53:20
Liczba odwiedzin: 16933